Home » Artikelen » HSP, HSS & meer » Aardings-test & Oefeningen

 Aardings-test... 


Geef jezelf punten, hoe sterk heb je dat op de vragen:
0 = niet/nooit, 1 = zelden, 2 = paar keer per week, 3 = zeer sterk/vaak

ebce70545e8a4231b8a88395c59b2642.png

Aantal punten

0-20 je bent goed geaard
21-42 je aarde-element heeft versterking nodig
43-65 je bent slecht geaard
66-96 je bent vrijwel niet geaard

 

Symptomen van gebrek aan aarding
– moe worden in bepaalde ruimtes of situaties
– leeglopen bij bepaalde mensen
– slecht kunnen concentreren
– moeite hebben om te concretiseren
– moeite hebben om tot handelen en doelmatig plannen over te gaan
– veel piekeren

a35d722dea5843e78055fc935dd7004c.jpg

 Aardings-oefeningen... 


Zittende oefening...

Stap 1

Zorg dat je tijdens de oefening niet gestoord wordt en dat jij je op je gemak voelt. Trek de telefoon eruit en zet een lekker rustig muziekje aan op de achtergrond.

Stap 2

Ga zitten op een gemakkelijke stoel, maar wel met een rechte rug en je voeten stevig op de grond.

Stap 3

Sluit je ogen en adem rustig in naar je buik en let op hoe dat voelt. Let er op hoe je adem je buik vult. Denk iedere keer dat je inademt “Ja, ik leef en ik adem leven en energie in.

Stap 4

Als je je rustig voelt, let dan op je voeten. Voel hoe ze op de grond staan. Visualiseer je voeten op de grond. Bedenk dat je contact hebt met het grondoppervlak, maar niet met de energie in de aarde. Je wilt die energie gebruiken. Om die energie te kunnen gebruiken moet je door de oppervlakten heen naar het midden van de aarde. Je voeten moeten contact zoeken met het binnenste van de aarde.

Stap 5

Visualiseer dat uit je voeten wortels (zoals aan bomen zitten) om en uit je voeten groeien, goede stevige dikke wortels. Deze groeien dwars door de vloer de aarde in, zie hoe ze steeds dikker en langer worden, en hoe ze steeds dieper de grond ingroeien. Steeds dieper en dieper ze gaan naar het midden van de aarde. Ik persoonlijk denk als ze in het midden beland zijn dat ik er en groot anker aan vast maak wat ik goed ergens aan vast maak, zodat ik daar goed verankerd zit. Het zal niet meteen de eerste keer goed lukken, maar door het vol te houden lukt het op den duur WEL Lukt het niet met twee voeten tegelijk probeer dan voet voor voet. Als ik de wortels heb laten groeien, dan zeg ik tegen moeder aarde en trek nu maar eens even lekker hard aan mijn linker wortels. En te gelijkertijd duw ik mijn voet extra stevig op de grond. En zo ook met mijn rechter. Wil het zitten niet lukken dan kun je het ook staan proberen, dan drukt heel je lichaamsgewicht op je voet. Zijn die wortels erg moeilijk dan kun je het in het begin ook met sterke lijm proberen, maar met wortels is het veel beter.

Stap 6

Tijdens de oefening kunnen je voeten gaan tintelen of warm of koud worden. Visualiseer dan dat deze gevoelens door de wortels de aarde ingaan. En ook kun je jezelf veel kleiner voelen.

Stap 7

Adem nieuwe energie in en oude uit. Geleid wat overblijft weg naar de aarde. In het begin zul je hier even tijd voor uit moeten trekken, maar als je het een paar keer gedaan hebt zal het. Steeds gemakkelijker gaan. En kun je het in een paar minuten. Waar je ook bent en waar je ook staat.


Staande oefening...

Stap  1

Ga staan met voeten op heupbreedte.
Knieën van het slot af.
Ontspan schouders, buik, bekken en bovenbenen

Stap 2

Voel je voeten op de grond en adem een keer flink in door de neus en uit door de mond. Adem rustig in en uit door de neus en voel de beweging van de adem in je lijf. Volg even deze beweging. Elke keer als je een gedachte hebt, oordeel niet, ga terug met je aandacht naar de adem.

Stap 3

Ga met je aandacht naar je voeten en maak contact met de vloer. Wiebel een klein beetje op je voorvoet en hak totdat je balans hebt gevonden.

Stap 4

Stel je nu voor dat er wortels groeien vanuit je tenen en je hak, de grond in. Bij elke uitademing laat je de wortels steviger de grond in groeien. Als je wordt afgeleid door gedachten ga je weer met je aandacht naar je adem en daarna weer naar je voeten.

Stap 5

Blijf net zo lang genieten totdat je voelt dat je goed geaard bent. Herhaal deze oefening een paar keer per dag, maar begin ermee direct na het opstaan! Ook onder de douche is deze oefening fijn om te doen of in het bos...

 

Als je deze oefening dagelijks doet zul je merken dat het steeds makkelijker gaat. Ook merk je dat je minder snel uit balans wordt gehaald door de dingen die om je heen gebeuren.



Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.